West Canada - Reisverslag uit Knokke-Heist, België van canadianadventure - WaarBenJij.nu West Canada - Reisverslag uit Knokke-Heist, België van canadianadventure - WaarBenJij.nu

West Canada

Door: Glenn

31 Juli 2013 | België, Knokke-Heist

Hoi hoi !

(voor groter lettertype, klik op de grote A boven de kaart ----->)

Hier ben ik met m'n aller aller laatste verslagje van de afgelopen 2 weken in het westen van Canada. Dus zoals beloofd ging ik jullie wat meer vertellen over de grizzly die we niet tegen het lijf maar op veilige afstand hebben zien lopen. haha, stel je voor.

We waren dus aan het wandelen in Banff national park in de provincie Alberta en op die bepaalde wandeling waren we verplicht om met 4 mensen te zijn en was het aan te raden om onderweg lawaai te maken, in de handen klappen, liedjes zingen ... om je aanwezigheid duidelijk te maken. Want er was reeds een waarschuwing uitgevaardigd dat er een grizzly in de buurt zat met 2 kleintjes, de uiterst gevaarlijke soort dus! En onderweg kregen Lindsey en Kevin het al redelijk benauwd omdat ze al zowiezo heel veel schrik hadden van beren en ander wildlife, en dat verbeterde niet toen het pad in dicht bebost gebied begon te lopen. We stonden op het punt terug te keren toen we een groep van 8 wandelaars tegenkwamen, gelukkig voor ons konden we met hen verder en waren Lindsey en Kevin van hun angst verlost omdat we nu in een grotere groep waren. Onderweg stopte iedereen plots, iemand zag iets lager op 200m afstand een kolos van een grizzly lopen. Iedereen nam prompt zijn fototoestel, nam enkele kiekjes en toen heeft iedereen de wandeling afgebroken en moeten terugkeren. We hadden ons reeds in de beer zijn territorium begeven en dat was niet naar de zin van de Grizzly, hij begon al op zijn achterpoten te staan. Dus wij allemaal terug.

Toeval of niet, tijdens het terugkeren op hetzelfde pad kwamen we de bekende presentator Tom Lenaerts tegen met zijn gezin. Een ongeloofelijk toeval zo in de "middle of nowhere". We hebben Tom en alle wandelaars die we tegenkwamen gewaarschuwd voor de beer. Ook beneden hebben we de park rangers ingelicht en hebben ze een nieuwe waarschuwing uitgevaardigd. Wij waren namelijk de eerste op dat pad.

Tijdens ons verblijf in Banff hebben we alle trekpleisters bezocht zoals het bekende Moraine Lake en Lake Louise, de prachtige meren die je altijd ziet op postkaarten of in documentaires. (zie foto's onderaan)
Banff is echter ook een zeer gezellig stadje met leuke restaurants waar je zelf Elk kan eten, dat is een dier nog groter dan een hert. Er zijn vele shops en souvenir winkeltjes. Het is eigenlijk 1 stad die alles voorziet voor een grote regio.

Na ons driedaags verblijf in Banff gingen we op maandag 15 juli gaan raften in Yoho national park op de Kicking horse river. Het was een super ervaring om met zo'n boot in een woeste rivier te "varen" en te vechten tegen hindernissen en de bovennatuurlijke krachten van het water. Echt geweldig ! We hebben een cd gekocht met de foto's van de rafting en vanaf ik ze heb, zal ik ze toevoegen aan dit verslagje.
Voor mij was het nu al duidelijk, het westen van Canada is de 'place to be' ! Als je van Canada echt wil proeven dan moet je gewoon naar de provincies Alberta en British Columbia gaan! Woorden schieten te kort om die natuurlijke schoonheid te beschrijven ginder.

Na al dat water geweld reden we verder langs de Trans Canadian Highway richting Glacier en Revelstoke national park. 2 parken waar we uiteraard ook weer prachtige wandelingen hebben gedaan. Het enige minpuntje ginder was dat we 3 nachten niet ver van een drukke spoorlijn sliepen ... de ganse nacht passeerden goederentreinen van bijna 2km lang onze camping op enkele honderden meters. Echt verschrikkelijk, maar uiteindelijk werden we het wel gewoon.

Toen er bijna stoom uit onze oren kwam van die treinen waren we alweer op weg naar Jasper national park, ja het park noemt Jasper. Soms zijn ze echt niet origineel met hun namen, hoewel vond ik Kouchibouguac national park in het oosten toch wel origineler klinken, ohja ieder zijn smaak zeker ?
De weg naar Jasper ging langs de Icefield parkway, de mooiste autoroute van Canada die al dan niet in de top 3 van de wereld staat. Een subliem landschap met azuurblauwe meren en besneeuwde bergtoppen rondom je. Een onbeschrijfelijk gevoel om daar te rijden, de tranen kwamen bijna letterlijk in m'n ogen van al die schoonheid.
Onderweg brachten we een bezoek aan de Columbia Icefields, een grote gletscher waar ze met speciale autobussen op reden. Echt zeer spectaculair ! (zie foto's)
Ik moet dan ook niet meer vertellen dat wij hier opnieuw wandelingen gedaan hebben in sublieme landschappen.

Na 3.5 dagen in Jasper te hebben verbleven begonnen we stilaan maar zeker te vorderen richting Vancouver, we kwamen dus dichter en dichter bij onze eindbestemming. Voor het zover was bezochten we Whistler, hét bekendste skioord van Canada en gaststad van de olympische winterspelen van 2010 geweest. We zagen de olympische ringen in het stadsbeeld alsook de enorme bobsleebaan in de bergen. Whistler is een prachtige leuke stad met honderden activiteiten. Je kan mountainbiken, je kan gaan ziplinen (deadride) rafting, kano ... de mogelijkheden hier zijn legio.
Wij kozen te gaan ziplinen, hier hang je in een harnas vast aan een staalkabel die je meevoert van punt A naar punt B over ravijnen en rivieren tussen de bossen door. We deden een parcour van 5 ziplines na elkaar waarvan eentje die 2x de lengte van de eifeltoren heeft en dit aan een snelheid van 80km/h. Het was de rit van m'n leven !

Na een kort bezoekje aan Whister stond er ons een lange middag te wachten. We moesten nog 100km rijden naar de ferry bij Horseshoe bay, niet zo heel ver van Vancouver. Daar namen we na enorm lang wachten de ferry naar Nainamo, een grote stad op Vancouver Island.
Moe en versleten kwamen we toe in de "Painted Turtle House" een leuke jeugdherberg waar een echte familiesfeer heerste.
Na een nachtje hier moesten we alweer vroeg op om koers te zetten naar Pacific Rim national park. Een park langs de stille oceaan met prachtige witte stranden en ruwe rotsen. Onze tent konden we op slaan vlak achter het strand met prachtig zicht op de oceaan. Ongeloofelijk toch !?

Op donderdag 25 juli gingen we gaan Whale watchen, dat is met een zodiac boot waarmee we de oceaan op gingen om walvissen, zeehonden en ander wildlife te gaan spotten. Helaas verliep de hele tocht in de mist maar gelukkig konden we nog veel zeehonden en enkele walvissen spotten niet ver naast onze boot. Ik moet zeggen dat het toch wel indruk maakt wanneer zo'n kolos van een vis eventjes naast je komt zwemmen. Dan voel je je als mens pas echt klein !
Normaal waren we van plan om hier te zeekajakken, maar dat bleek niet mogelijk door de stromingen en je moest ook de nodige ervaring hebben. Maar de whale watching was een waardige vervanger uiteraard.

Na een veel te kort bezoek aan Vancouver island (2 dagen) was het tijd om terug de ferry te nemen om naar onze eindbestemming Vancouver te gaan. Zoals enkelen van jullie al weten is Vancouver een van de mooiste, groenste en beste steden om in te leven ter wereld. Ook qua gezondheidszorg en opleiding is deze stad blijkbaar een topper op wereldvlak.
Toen we voor het eerst Vancouver binnenreden viel het al onmiddellijk op, deze stad staat bijna volgebouwd met woonflats. In tegenstelling tot Toronto, Ottawa en New York waar er vooral kantoorgebouwen staan. Echt zeer mooie architectuur en enorm veel groen in de straten.
Vancouver is de mooiste en properste wereldstad die ik ooit heb bezocht, de straten zijn proper ... is ook niet moeilijk als de boete voor afval dumpen vanaf 2000$ gaan. (1600 euro)

In deze super stad sliepen we in de "same sun" jeugdherberg, een herberg in het midden van de stad. Helaas was het in onze kamer meer dan 30° om te slapen en lagen we er nog met 4 mensen in ook. Het waren 3 bloedhete nachten dus! Gelukkig bracht de stad verkoeling met talrijke leuke bars, restaurants en enorm aantal winkels. Hier kochten we allemaal ook onze souvenirs. Ik had de mijne gekocht in amper 30 minuten, jaja zo snel kan het hier gaan. haha

Aan de rand van de stad heb je Stanley Park, een park van iets van 8km omtrek. In dit park gaan de inwoners van Vancouver dagelijks sporten of gaan wandelen. Hier staan echter ook de grootste totempalen van Canada. Dit park is een absolute aanrader als je deze stad bezoekt !
We bezochten uiteraard de nodige trekpleisters en deden een "ghost tour" dat is een wandeling langs gebouwen van vroeger waar er verhalen van geesten de ronde doen. Het was echt zeer boeiend allemaal en vooral omdat sommige verhalen vorig jaar nog maar gebeurt zijn. Deze stad zit dus bomvol geesten en spoken. Maar je moet er in geloven uiteraard!

En als afsluiter wil ik even een reistip meegeven moest je ooit Canada bezoeken...

Wil je Oost Canada bezoeken neem dan de provincie Newfoundland & Labrador mee of bezoek enkel de steden zoals Ottawa, Toronto, Quebec en Montreal. Wij hebben ervaren dat we meer tijd moesten doorbrengen in de steden dan op het platteland.

Wil je West Canada bezoeken, dan start je best in Calgary of in Vancouver. Je kan de route in beide richtingen doen. Tussen deze steden liggen al de bekendste parken en heb je de mooiste natuur van gans Canada en heb je honderden outdoor activiteiten waaraan je kan deelnemen. Wil je Canada beleven en proeven, dan ga je gewoon naar Alberta en British Columbia. Nergens is het mooier dan hier !

En weet dat het dagdagelijks leven hier duur is, je reist absoluut niet naar Canada voor de goedkoopte. Enkel de benzine is hier 3 tot 4 keer goedkoper dan bij ons.
De boetes hier zijn torenhoog zoals ik al zei, vanaf 1600 euro voor een kleine snelheidsovertredingl. De politie hanteert een absolute nultolerantie over heel Canada.
De snelheid is hier heilig en het is verplicht om met je koplampen te rijden.
Canada is een ware uitdaging voor belgen met een zware voet !

Ik hoop dat jullie genoten hebben van de voorbije verslagen!
Ik besef ook wel dat ik een enorme bofkont ben om deze fantastische reis te hebben mogen meemaken.
Deze reis had ik al 4 jaar voor ogen, ik keek hier al zo lang naar uit en ik kreeg die kans nu. Niets is mooier dan je dromen nastreven en als je ze dan nog eens kan verwezenlijken dan is het echt compleet!
Als je de mogelijkheid hebt om van het leven te genieten, dan moet je dat gewoon doen. Ontdek de wereld en ga en sta waar je wil, niets is mooier dan deze gedachte. Gewoon doen !

(FOTO'S IN DE LOOP VAN 31-7 ONLINE)

Tot later !
Glenn